Vanliga frågor - att lämna och få omdömen online

Omdömen blir vanligare och vanligare på internet, företag vill veta vad du tycker och den som är på jakt för att köpa något uppskattar att läsa om dina upplevelser. Man blir helt enkelt tryggare i sitt beslut.

Läs också: Information för företag

Vad bör jag tänka på när jag skriver ett omdöme?

  • Det är din upplevelse. Ditt omdöme ska förmedla din egen sanna, fullständiga och ärliga upplevelse av företaget eller deras tjänster. Tänk på begreppet “Sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen”, så har du kommit en bra bit på väg.
  • Vem kommer att läsa omdömet? Företaget självt, förhoppningsvis. Men först och främst andra användare av eniro.se, så håll omdömet informativt och med ett civiliserat språk. Hela poängen är ju att andra ska förstå vad det hela handlar om när de läser ditt omdöme. Skulle du själv läsa och uppskatta omdömet? Om inte, så finns det nog några detaljer att slipa på. I övrigt: spamma inte. Ett omdöme per företag räcker oftast. Om du vill skriva ett till om samma företag så bör det förmedla något som det tidigare omdömet inte gjorde.
  • Var relevant! Ett relevant omdöme talar om för andra hur din upplevelse som konsument var, på ett sätt som hjälper dem i sitt val. Att ge omdömen till sin egen eller en kompis företag är alltså inte relevant. Det är inte heller omdömen vars syfte är att skada eller smutskasta ett företag. Se till att dina omdömen sticker ut och hjälper andra! Vi är väldigt restriktiva med kommersiellt och länkat innehåll. Att framhålla eller på annat sätt marknadsföra andra företag är inte heller det relevant i ett omdöme.
  • Vad är det jag bedömer? I slutändan faktiskt ett företag eller en tjänst. Inte människor. Undvik att nämna specifika personer, utan skriv i mer generella ordalag om “servicen” istället för att hänga ut servitören själv. Du får inte heller anklaga företaget för lagbrott. Om du misstänker att ett brott har begåtts, kontakta polisen och upprätta en anmälan.
  • Håll dig på rätt sida om lagen! Förutom att det ofta är olagligt, så finns det inget bra med omdömen som innehåller hot, hat eller kränkanden. Det gäller förstås även immaterialrättsligt innehåll också!
  • Vem ansvarar? Rättsligt är det du själv som ansvarar för ditt omdöme. Tjänsten bedöms som en elektronisk anslagstavla och omfattas av den s.k. BBS-lagen. Den omfattas inte av Eniros utgivaransvar.

Tar ni bort omdömen på Eniro?

Även om vi inte har en särskilt hög nedre gräns för längden på ett omdöme, så är vi restriktiva vad gäller korta omdömen på Eniro.se. Vi tycker helt enkelt att det är bättre, ju mer information du delar med dig av!

Om någon anmäler ditt omdöme som olämpligt kommer vi att kika på det igen. Om det finns några oklarheter, kommer vi höra av oss till dig via e-post och be om ett förtydligande. Vi kommer naturligtvis inte att dela med oss av dina kontaktuppgifter till utomstående!

Om vi tycker att ditt omdöme inte når våra riktlinjer, kommer vi att skicka ett e-postmeddelande till dig och förklara varför. På så sätt kan du skriva ett nytt omdöme som fungerar bättre.
Om du hittar ett omdöme eller företagssvar du inte tycker verkar OK, klicka på länken “Anmäl omdömet”, så kollar vi på det igen.

Fullständiga Användarvillkor för Omdömen hittar du här

Övrigt

Vänligen se våra Vanliga frågor

Varför är det bra att mitt företag får omdömen?

Tips och synpunkter från vänner och bekanta har alltid varit en viktig del av köpprocessen. Traditionellt har tipsen gått från gård till gård, från mun till mun, och oftast mellan bekanta. I och med nätet så växer möjligheten att både tipsa andra och att själv läsa tips och omdömen. Dessutom är man inte längre begränsad till sin egen bekantskapskrets.
Idag tillåter ett stort antal tjänster på nätet användargenererade omdömen och kommentarer. Både generella (som här på eniro.se), men även mer branschspecifika, som Tripadvisor.

Omdömen kan faktiskt påverka din affär. Även ett negativt omdöme kan vara bättre än inget omdöme. Tanken är att alla omdömen hjälper till att skapa ett förtroende för företaget. Även om det rör sig om ett negativt omdöme har kunden brytt sig tillräckligt mycket för att skriva ett omdöme och tipsa andra användare (kunder). Är du förberedd kan du svara även på negativa omdömen och i de flesta fall vända det till något positivt. Transparens och ödmjukhet är ledord i kommunikation på internet.

Hur får man positiva omdömen?

För de allra flesta företag är merparten av alla kunder nöjda. Ett bra knep att återspegla detta på nätet kan vara att uppmuntra sina kunder att lämna omdömen. Det kan räcka med en liten uppmaning och en länk på sin hemsida. Med ”Visa dina omdömen från eniro.se på din hemsida” kan du enkelt lägga upp en egen box som visar snittbetyget för ditt företag och som även länkar användaren hit för att skriva ett eget omdöme, det gör du på profilsidan för ditt företag med länken "Lägg till omdömen på din hemsida!".

Positiva omdömen kan locka nya kunder. På eniro.se är hela 60% av omdömena positiva (3 stjärnor eller fler). En stor undersökning visade att en halv stjärna upp ökade restaurangers utförsäljningsgrad på middagsbokningar från 30% till 49%.

Hur kan jag vända negativa omdömen till något positivt?

Du kan aldrig göra alla kunder helt nöjda; det kommer alltid att finnas missnöjda eller kritiska kunder. Kunder med en dålig erfarenhet är ofta mer benägna att lämna omdömen än de kunder med en neutral eller positiv erfarenhet, men det ger också dig en chans att bemöta och utvecklas från deras kommentarer. Hanterar du och tar till dig av omdömen på rätt sätt är detta faktiskt en av dina bästa marknadsföringskanaler.

Hur bör jag bemöta negativa omdömen?

Var förberedd på hur du ska agera när ni får negativa omdömen. Alla får dem någon gång, så det är lika bra att vara förberedd. Fundera på de här två frågorna:

Hur ska du svara?

Vem ska svara?

Hur bör jag svara på negativa omdömen?

När du får ett negativt omdöme – svara på det. På eniro.se kan du enkelt svara i rollen av företag. Kanske finns det förslag på hur ni kan bli bättre i omdömet? Ta till er även de negativa omdömena och försök att föra en dialog med användarna. Och, kanske viktigast av allt: skriv inte i affekt, ditt svar kommer agera som en ambassadör för ditt varumärke, se detta som en marknadsföringskanal.

Om du misstänker att omdömet strider mot våra riktlinjer - anmäl omdömet. Misstänker du att någon systematiskt lämnar dåliga omdömen på ditt företag – kontakta oss.

Hur tar jag kontroll över diskussionen?

När du svarar på ett omdöme, tänk på att försöka styra in diskussionen på det du vill få fram. Var tydlig och konkret. Det kan också vara en bra idé att ta diskussionen vidare på din ”hemmaplan” t ex på er blogg – om ni har en sån. Tänk på att svaret inte bara är till för personen som lämnat omdömet utan för alla andra som läser era omdömen.

Tänk på det gamla talesättet ”ärlighet varar längst”. Bemöt kritik med konkreta och ärliga svar. Våga erkänna era misstag och fel och ta till er och njut av det beröm ni får. Kunderna kommer att uppskatta er ärlighet.

Hur får jag koll på vad som skrivs om mitt företag på internet?

Följ vad som skrivs om just ditt företag på nätet. På så sätt så är ni bättre förberedda och slipper bli överraskade (det finns många ställen där man kan lämna omdömen). Vill du ha ett mejl varje gång ditt företag fått ett nytt omdöme på Eniro? Skriv till oss så ordnar vi det! 
Vi har också samlat omdömen från Google, Facebook, Tripadvisor och Foursquare i vår tjänst Synlighet på Internet. På så sätt får du enklare koll över vad som skrivs om dig och ditt företag på de största omdömessajterna online. Vill du läsa mer om omdömen och Synlighet på Internet?

Har du fler frågor eller funderingar kring omdömen eller hjälp att komma igång? Kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig. Eller läs våra Vanliga frågor i menyn här intill.