Vanliga Frågor Appar

Eniro

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter i Personer?

För att ändra uppgifterna kan skriva till oss via vårt kontaktformulär. Klicka här: http://www.eniro.se/kontakt/

Eniro hittar inte ett telefonnummer. Varför?

Har du skrivit rätt nummer? Det kan vara ett växelnummer som vi saknar. Vi har inte heller alla kontantkortsnummer. Har du mobil med kontantkort kan du kontakta Eniros kundservice på 020-881200 och lämna dina uppgifter så kommer de sedan att publicera dina uppgifter på eniro.se.

Jag kan inte se min position på kartan. Vad är fel?

Du måste ge appbehörigheter att ta emot positionsdata från telefonens operativsystem. Detta kan konfigureras under inställningsmenyn i telefonen.

Information om ett företag är felaktig. Hur kan detta ändras?

För att rapportera felaktigheter kan du skriva till oss via vårt kontaktformulär. Klicka här: http://www.eniro.se/kontakt/

Kartan är fel

Rapportera fel i kartan till oss. Vi försöker åtgärda de fel som upptäcks. Kontakta oss: http://www.eniro.se/kontakt/ Du kan också ringa oss på telefon: 020-615 615.

Vägbeskrivningen är fel

Rapportera till oss så försöker vi åtgärda felen. Gör en vägbeskrivning och välj länken "Rapportera fel". Du kan enkelt markera vad i vägbeskrivningen det är som är fel.

Jag vill annonsera på eniro.se – hur gör jag?

Hur vill du synas? Infosida på Gula Sidorna, banner eller Sponsrade länkar – kontakta oss så hjälper vi dig! Du hittar all information om hur du annonserar på eniro.se på vår annonsera-sida.




Eniro på sjön

Vad får jag i Pro-prenumerationen?

När du prenumererar på Pro-versionen kan du bland annat:

  • Notera egna platser (POIer) på kartan, t.ex. var du lagt ut nät eller var du ankrade på semestern
  • Skapa rutter med waypoints att sedan segla efter
  • Rita ut hur du seglat med plotter funktionen
  • Lagra och synkronisera POIer, rutter och plotterdata mellan dina telefoner och surfplattor. Detta kan användas till att planera rutten hemma via en surfplatta och sedan se på telefonen i båten eller för att flytta all data från en gammal till en ny telefon.
  • Se AIS (Automatic Identification System) fartyg ur helikopterperspektiv. Hålla koll på fartygs identitet, status och fakta som storlek, typ av last och destination. Söka efter fartyg via fartygsnamn, MMSI-nummer eller anropssignal.*
  • Fullskärm display, där all nödvändig information tydligt visas.
  • Spara delar av kartan offline så att du slipper vara uppkopplad.
  • Kurs
  • Fart över grund
  • Trippmätare
  • Använda på både telefon och surfplatta med en och samma prenumeration (så länge båda använder samma operativsystem, se mer nedan)

För en komplett lista av funktioner se Apple App Store respektive Google Play.

* AIS funktionen i appen kan inte ersätta en dedikerad AIS mottagare då datan i appen kommer från fasta mottagare längs kusten som ibland inte fångar upp alla fartyg. Din position förmedlas heller inte till andra båtar.

Hur avslutar jag prenumerationen?

Android: instruktioner till Google Play
iOS: instruktioner till App Store

Varför kan jag inte se sjökort för alla nordiska länder som tidigare?

Avtalen med våra dataleverantörer gör att vi inte längre kan erbjuda alla sjökort gratis. Du får gratis sjökort till appens primära land, resten av länderna kan du köpa till via Pro eller separata prenumerationer.

Varför ser jag inte längre båtikonen eller kan låsa båten på skärmen i gratisversionen?

Avtalen med våra dataleverantörer gör att vi behöver betala extra för att visa vissa funktioner. Därför har vi tyvärr varit tvungna att ta bort det ur gratisversionen. För att få tillgång behöver du köpa Pro-prenumerationen.

Offline kartor

För att kunna använda kartor utan tillgång till Internet behöver du ladda hem ett kartutsnitt. Prova först med ett litet område, t.ex. Fårö norr om Gotland. För att testa att det fungerar kan du efter nedladdningen slå på Flightmode på telefonen och zooma in på Fårö. Om du ser alla detaljer så fungerar Offlinekartorna som de ska. Välj gärna flera mindre kartutsnitt istället för ett stort för att spara lagringsutrymme på telefonen.

Pro-prenumerationen på flera enheter eller flytta prenumerationen till en ny telefon?

Så länge du använder samma Google / Apple-konto som när du startade Pro-prenumerationen kan du ha den på flera enheter och endast betala en prenumeration. Om du har en blandning av Android och iOS-enheter måste du tyvärr prenumerera två gånger. Eniro använder Apple App Store och Google Play och deras betalmekanism i våra appar. Det är två separata plattformar. Därför kan inte Android appen se att du köpt en Apple prenumeration och vice versa.

Flytta data och prenumeration till ny telefon/surfplatta

För att flytta dina POIer, rutter och plotterdata till en ny telefon, gör följande:

  • På den gamla telefonen, i sidomenyn: Logga in i appen. Detta gör att all din data lagras i vår molntjänst.
  • På den nya telefonen: Se till att vara inloggad med samma Betal-ID som på den gamla telefonen (om det inte är möjligt behöver du starta en ny prenumeration)
  • På den nya telefonen, i sidomenyn: Logga in i appen. All din data hämtas från vår molntjänst och är nu tillgånglig på både din gamla och din nya telefon.

Google / Apple-konto och konto för att lagra data - vad är skillnaden?

Appen använder två olika konton för att hantera olika funktioner. I och med att funktionerna bara finns i betal-versionen är de dock beroende av varandra.

  • Betal-ID - Du betalar för prenumerationen via Googles eller Apples betalmekanism. Om du använder samma ID på flera telefoner betalar du bara en gång.
  • App-inloggning - Appen ger möjlighet att lagra POIer m.m. För att se dessa på flera telefoner behöver du logga in i appen (just nu stödjer vi inloggning via Google och Facebook konton)
  • För att se samma POIer m.m. på flera telefoner loggar du in med samma App-inloggning på båda telefonerna. I och med att denna inloggning är separat från Betal-ID fungerar den oberoende av om du har en blandning av iOS och Android telefoner eller bara t.ex. iPhone/iPad.

Jag har en Pro-prenumeration, men ser den inte på min nya iPhone/iPad

Se till att vara inloggad med samma Apple ID. Använd sidomenyn > Produkter > Återställ Pro-versionen för att få tillgång till Pro-funktionerna på din nya iPhone/iPad.

Jag ser inte min plats på kartan/fart uppdateras inte

Kontrollera att du givit appen tillgång till din platsinfo.
Android: Gå in i Androids Systeminställningar > Appar > Eniro På Sjön > Behörigheter och se till att Plats är aktivt
iOS: Klicka på den röda No GPS ikonen och följ instruktionerna.

Positionen i min iPad är inte korrekt

iPad modeller med enbart WiFi (de saknar alltså SIM kort) har ingen GPS. Den kommer bara att ibland kunna lokalisera dig när du är uppkopplad till ett WiFi nät och inte alls när du saknar tillgång till WiFi. Lokala HotSpots via telefonen förmedlar inte geoinformation kontinuerligt så det hjälper inte. För att kunna se din position måste du alltså ha en “iPad Wifi + Cellular”

Vilka farvatten täcks av tjänsten?

Eniro På Sjön erbjuder gratis Sveriges kuster samt Vänern, Vättern och Mälaren. Du kan dessutom köpa till tillgång till andra länder via Pro-prenumerationen eller som separata prenumerationer. Titta i appen i sidomenyn : Produkter.

AIS - en viss båt saknas

Vi får data via landbaserade AIS mottagare. Dessa fångar ibland inte upp alla båtar. Vissa båtar mindre än 45 m filtreras dessutom bort av norska Kystverket av integritetsskäl. Fiskebåtar ned till 15 m ska dock visas.

Symboler på sjökortet

Kartorna använder Sjöfartsverkets symboler http://www.sjofartsverket.se/pages/1681/beteckningar_INT_contour.pdf




Eniro Navigation

Går det att använda köpta produkter i mer än en telefon/surfplatta?

Ja, så länge som telefonen är kopplad till samma användarkonto på Google/Apple. All information om köp av produkter är lagrad på App Store / Google Play. För att få tillgång till sina köp på ytterligare en enhet: Gå in i menyn, väj “Jag” och klicka på länken “Återställ”.

Är det möjligt att använda köpta produkter på flera enheter?

Så länge du använder samma Google / Apple-konto som när du köpte produkten kan du få Pro-versionen för flera enheter. Tyvärr måste du köpa produkten två gånger om du har en blandning av Android och iOS-enheter. Eniro använder Apple’s App Store och Google Play och deras inköpsmekanismer i våra appar. De är två separata plattformar. Både Apple och Google tar avgift från Eniro. Därför kan vi inte ge ett plattformsoberoende köp. Återställningsmekanismen fungerar endast inom Apple / Google ekosystem.

Något jag köpte (kartor, trafik etc) är borta. Hur får jag tillbaka dem?

Gå in i menyn välj "Jag". På denna sida finns en länk "Återställ". På iOS, om det inte fungerar, kan du "köpa" objektet igen. Apple kommer att inse att du redan har betalat och kommer inte att debitera dig igen. Observera att användaren måste använda samma Apple / Google-konto som tidigare att få tillbaka det som hen har köpt.

Nedladdning av nya kartor ta en hel del lagringsutrymme

Även om du köper alla Europa kartorna så är det möjligt att ladda ner dem för enskilda länder:

  • Utför köp av kartorna.
  • In i butiken från menyn.
  • Välj de kartor du har köpt (Europa).
  • Välj "Hantera kartor" - Här kan användaren välja vilka kartor som ska ladda ner till telefonen. Förvalt är alla länder. Välj de länder du är intresserad av.

Kan jag välja var kartorna ska lagras på min Android-enhet, T.ex. på ett minneskort?

Det enkla svaret är Nej. För närvarande kan du inte det. Däremot, i vissa modeller kan det fungera om hela appen installeras på SD-kort. Beteendet vad som händer när en användare flyttar en applikation till SD-kortet är inte dokumenterat av Google. I själva verket kan bero på flera faktorer, såsom modell / varumärke, Android version och det är tyvärr inget Navigation appen kan kontrollera.

Hur länge är köpet av kartorna giltig?

Ett köp gör det möjligt för användaren att använda den nedladdade kartan för en livstid. Uppdateringar levereras under minst två år efter köpet.

Kan jag ta bort min sökhistorik?

Ja! Använd knappen längst ner i sökhistoriken.

Jag vill navigera mellan länder, men sökresultat visar endast adresser i Sverige.

Befinner du dig i Sverige så får du endast svenska träffar när du söker via “Snabbsökning” Om du vill söka efter en utländsk adress, gå till menyn, välj "Navigera till" och välj "Address". Fyll i dina sökriterier och gör en sökning.

Vilka Android-versioner stöds?

Android-version är inte en begränsande faktor.

Vilken Android hårdvara stöds?

Det finns inget klart svar på denna fråga. I allmänhet kan mobiler och surfplattor som är 4 år eller äldre har svårigheter att köra Eniro Navigation.

Varför fungerar inte turn-by-turn bättre när jag väljer gångnavigering

Vi har för närvarande ingen kartdata som stöder den här funktionen. Det är mycket svårt för oss att ge den kortaste / snabbaste sättet mellan två punkter eftersom många "promenerbara" områden inte bara är vägar.

Appen fungerar inte när jag är utomlands fast att jag har köpt kartor för detta land. Vad kan vara fel?

Efter att du köpt kartor måste dessa laddas ner och installeras på enheten innan de kan användas: Sidomeny -> Jag -> Välj kart-produkt du köpt. I detta avsnitt, är det möjligt att välja de länder som ska laddas ned.