Omdömen

Dela dina upplevelser och ta del av andras! Lämna feedback eller tipsa om en fantastisk upplevelse som ingen bör missa.

Omdömen blir vanligare och vanligare på internet, företag vill veta vad du tycker och den som är på jakt för att köpa något uppskattar att läsa om dina upplevelser. Man blir helt enkelt tryggare i sitt beslut.

Det är ganska enkelt att formulera ett informativt och välskrivet omdöme. I korthet, håll följande i bakhuvudet, så kommer det bli bra:

  • Det är din upplevelse. Ditt omdöme ska förmedla din egen sanna, fullständiga och ärliga upplevelse av företaget eller deras tjänster. Tänk på begreppet “Sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen”, så har du kommit en bra bit på väg.
  • Vem kommer att läsa omdömet? Företaget självt, förhoppningsvis. Men först och främst andra användare av eniro.se, så håll omdömet informativt och med ett civiliserat språk. Hela poängen är ju att andra ska förstå vad det hela handlar om när de läser ditt omdöme. Skulle du själv läsa och uppskatta omdömet? Om inte, så finns det nog några detaljer att slipa på. I övrigt: spamma inte. Ett omdöme per företag räcker oftast. Om du vill skriva ett till om samma företag så bör det förmedla något som det tidigare omdömet inte gjorde.
  • Var relevant! Ett relevant omdöme talar om för andra hur din upplevelse som konsument var, på ett sätt som hjälper dem i sitt val. Att ge omdömen till sin egen eller en kompis företag är alltså inte relevant. Det är inte heller omdömen vars syfte är att >skada eller smutskasta ett företag. Se till att dina omdömen sticker ut och hjälper andra! Vi är väldigt restriktiva med kommersiellt och länkat innehåll. Att framhålla eller på annat sätt marknadsföra andra företag är inte heller det relevant i ett omdöme.
  • Vad är det jag bedömer? I slutändan faktiskt ett företag eller en tjänst. Inte människor. Undvik att nämna specifika personer, utan skriv i mer generella ordalag om “servicen” istället för att hänga ut servitören själv. Du får inte heller anklaga företaget för lagbrott. Om du misstänker att ett brott har begåtts, kontakta polisen och upprätta en anmälan.
  • Håll dig på rätt sida om lagen! Förutom att det ofta är olagligt, så finns det inget bra med omdömen som innehåller hot, hat eller kränkanden. Det gäller förstås även immaterialrättsligt innehåll också!
  • Vem ansvarar? Rättsligt är det du själv som ansvarar för ditt omdöme. Tjänsten bedöms som en elektronisk anslagstavla och omfattas av den s.k. BBS-lagen. Den omfattas inte av Eniros utgivaransvar.

Även om vi inte har en särskilt hög nedre gräns för längden på ett omdöme, så är vi restriktiva vad gäller korta omdömen. Vi tycker helt enkelt att det är bättre, ju mer information du delar med dig av!
Om någon anmäler ditt omdöme som olämpligt kommer vi att kika på det igen. Om det finns några oklarheter, kommer vi höra av oss till dig via e-post och be om ett förtydligande. Vi kommer naturligtvis inte att dela med oss av dina kontaktuppgifter till utomstående!

Om vi tycker att ditt omdöme inte når våra riktlinjer, kommer vi att skicka ett e-postmeddelande till dig och förklara varför. På så sätt kan du skriva ett nytt omdöme som fungerar bättre.
Om du hittar ett omdöme eller företagssvar du inte tycker verkar OK, klicka på länken “Anmäl omdömet”, så kollar vi på det igen.

Fullständiga Användarvillkor för Omdömen hittar du här

Vanliga frågor

Vänligen se vår FAQ

 

Cookies hjälper oss att tillhandahålla våra tjänster. Genom att använda våra tjänster godkänner du att vi använder cookies