Vanliga Frågor

Vad kan jag söka efter?

Du kan enkelt söka efter produkter, varumärken, företag och tjänster. Dessutom kan du alltid söka efter adresser, platser, telefonnummer, personer – listan kan göras nästan hur lång som helst.

Vad ska du köpa?

Sök efter exakt den produkt eller tjänst du vill ha – vi ger dig köpställen! Nu är det enklare för dig att hitta exakt det du behöver i det område du söker. När du ska köpa en produkt – då är det på Eniro du ska söka.

Hur funkar det?

  • Sök direkt efter den produkt eller tjänst du behöver – få köpställen nära dig.
  • Direktlänkar till produkter på företagens webbshoppar & hemsidor.
  • Sök efter behov, t ex ”ryggont” eller ”färga håret”.
  • Öppettider, hemsida & karta till ditt köpställe.
  • När du får en bra träff – köp/boka/beställ på en gång!

Hur ofta uppdateras information om företag?

Företagsnamn, adress och telefonnummer är grunddata som uppdateras en gång i veckan. Företagens Profilsidor uppdateras en gång per dygn.

Varför är det svårt att hitta vissa uppgifter, exempelvis ett lokalkontor trots att jag skriver in rätt område?

Det kan bero på att företaget har valt att samla alla telefonnummer under en och samma uppgift. I dessa fall måste sökningen ske på det område (eller hela landet) som översta telefonnumret finns representerat på. Därefter klickar man på uppgiften som finns på träfflistan för att se lokalkontorens telefonnummer.

Varför hittar jag inte det företag som jag vet ligger på en viss gata?

Vissa företag har många kontor och väljer att lägga alla adressuppgifter under ett ställe. Om du då söker på en viss gata och företaget inte angett den adressen som grunduppgift hittar inte sökmotorn den.

Varför kommer vissa företag överst när man söker på rubrik fast de egentligen borde komma längre ner i bokstavsordningen?

Därför att sökresultatet presenteras med de företag som har mest information först. Därefter visas företag med lika mycket information i bokstavsordning.

Varför kan jag inte hitta ett företag i ett område, där jag vet att det finns?

Varje företag ges en områdestillhörighet med hjälp av dess adressuppgift eller det område företaget betjänar. Om du inte hittar ett företag i ett område där du vet att det finns kan det finnas tre skäl för det:

  • Att företaget ligger i ett angränsande område. Försök att utöka din sökning till ett område som är lite större t ex kommunnamnet.
  • Att Eniro har felaktiga adressuppgifter om företaget. Försök då söka på exakt företagsnamn och lämna områdesfältet tomt. Skicka gärna ett felmeddelande om detta till vår kundtjänst.
  • Att företaget inte finns med på Eniro.

Varför visar min nya sökning träffar i ett område jag inte valt?

Om du valt att göra en sökning på Stockholm, Innerstad och sedan väljer en ny rubrik, utan att välja nytt område, kommer sökmotorn att söka på Stockholm Storstad. Detta beror på att Stockholm Storstad är ett automatiskt förval när det står Stockholm i områdesfältet. Du måste alltså välja ett nytt område från områdeslistan om du vill göra en ny sökning.

Vilka orter ger direkt träff utan att ge en sida med val av områden?

Skriver du Stockholm i områdesfältet får du en sökning i Stockholm Storstad då detta är ett automatiskt förval. Ytterligare förval i sökmotorn är: Stockholm Storstadsområde, Göteborg Storstadsområde, Malmö Storstadsområde och samtliga kommuner.

Personer

Mina uppgifter stämmer inte - vad ska jag göra?

Vill du göra tillägg eller ändringar i dina uppgifter: Kontakta vår kundtjänst på telefon 0770-11 32 00.

Kan jag lägga till fler telefonnummer, adresser och andra kontaktuppgifter på mig?

Kontakta vår kundtjänst på telefon 0770-11 32 00.

Kan jag lägga till mitt kontantkortsnummer?

Ja. Har du mobil med kontantkort kan du kontakta Eniros kundservice på 0770-11 32 00 och lämna dina uppgifter så kommer de sedan att publicera dina uppgifter på eniro.se.

Varför syns telefonnumret till min företagstelefon?

Eniro får in massor av uppgifter direkt från mobiloperatörerna. Bland dessa uppgifter ingår företagsabonnemang.

Frågor om faktura

Vid frågor om faktura kontakta vår kundtjänst. Telefon: 0770-77 97 97.

Vill du göra ändringar i de uppgifter som kommer direkt från mobiloperatören?

Kontakta kundtjänst hos respektive mobiloperatör.

Kartor

Hur många företag finns på Eniros kartor?

Vi har koordinatsatt ungefär 75% av alla företag. I de tio största städerna har 80-90% av företagen kartor.

Varför finns inte alla företagen på Eniros kartor?

Det finns flera skäl till varför ett företag inte finns på Eniros karta:

  • Att företaget saknar gatuadress och endast har boxadress.
  • Att adressen inte har någon koordinat i våra kartregister.

Varför finns inte alla privatpersoner på Eniros kartor?

Vi har valt att ta bort de koordinatuppgifter som inte är tillräckligt exakta för att visa en korrekt plats för adresser på våra kartor. Detta för att vi inte vill vilseleda någon med våra kartor.

Det är framförallt på mindre orter som koordinatsättningen är sämre och privatpersoner kan sakna en karta kopplad till sin adress. Exempelvis kan det röra sig om privatpersoner som saknar en gatuadress. Kontakta vår kundtjänst om du hittar fel på våra kartor eller om du saknar en karta.

Varför finns inte nya eller omdöpta gator med?

Nybyggda områden eller ändrade gatunamn som ännu inte kommit in i registret, försöker vi uppdatera så fort som möjligt. Det kan dock ta tid att få in alla officiella uppdateringar. Känner du till en ny gata eller plats som inte finns med på våra kartor, anmäl det här.

Varför visar inte vägbeskrivningen den snabbaste eller kortaste vägen?

Vägbeskrivningen försöker hitta den "bästa" vägen utifrån givna fakta. Vår ambition är att du ska få ett förslag på en körbar väg, inte nödvändigtvis den snabbaste eller den kortaste.

Vad visas på sjökorten?

Djupuppgifter, djupkurvor och bottenbeskaffenhet. Farleder, fyrar, fasta sjömärken och olika utmärkningar. På land: höjdkurvor, bebyggelse med mera.

En tumregel är att farleder är mer exakt mätta än områden utanför lederna.

Ersätter sjökorten på eniro.se mina vanliga sjökort eller GPS/kartplotter?

Nej! Sjökorten på eniro.se är ett planeringsverktyg för att enkelt hitta information om och kring våra farvatten och för att smidigt planera en resa eller utflykt.

Kan jag hitta information om restauranger, mataffärer, bensinstationer etc?

Ja, precis som på våra vanliga kartor så finns våra rubriksatta kunder utsatta på sjökorten.

Omdömen

Vad är företagsomdömen?

Företagsomdömen möjliggör för våra användare att ge ris eller ros till ett företag vars produkter eller tjänster de använt. Dess omdömen bedöms gentemot våra riktlinjer. Om omdömet inte följer riktlinjerna kan det tas bort. Vi försöker alltid att kontakta omdömesförfattaren via e-post om att omdömet kommer att tas bort och varför, så att de kan skriva ett nytt, bättre formulerat, omdöme om de vill.

Ni har massor av omdömen, var kommer de från?

Alla omdömen på eniro.se som är äldre än juni 2014 kommer från rejta.se, en systersajt till eniro.se och som har funnits på nätet sedan 2009.

Hur skriver jag ett omdöme?

Sök upp företaget du vill skriva ett omdöme om. Klicka omdömesstjärnorna eller företagsnamnet i resultatlistan på gulasidorna.eniro.se, så kommer du att hitta både andras omdömen och möjlighet att skriva ett själv.

Hur skriver jag som företagare ett svar till ett omdöme?

Klicka på den lilla länken “företaget svarar” till höger om omdömet. Fyll i en företagsspecifik epost-adress som vi kan nå dig på och ditt svar. Skicka in, så kommer vi efter moderering att publicera svaret. Observera att riktlinjerna för omdömen naturligtvis även gäller företagssvar.

Jag har hittat ett omdöme som jag upplever bryter mot riktlinjerna, hur gör jag?

Klicka på den lilla länken “anmäl omdöme” till höger om omdömet, fyll i din epostadress och på vilket sätt du tycker att omdömet bryter mot riktlinjerna. När du skickat detta, kommer vi att se över omdömet igen.

Varför måste jag logga in för att lämna ett omdöme?

Genom att omdömen kommer från en bekräftad användare, anser vi att kvaliteten och trovärdigheten blir högre. Dessutom gör det att vi har en fungerande epost-adress till dig som omdömeslämnare om vi skulle behöva kontakta dig gällande det du skrivit.

Sparar ni någon information om mig när jag lämnar ett omdöme?

Ja, vi sparar din epost-adress, för att kunna kontakta dig om det skulle behövas (t ex om vi blir tvungna att ta bort ditt omdöme eller om någon rapporterar det som olämpligt).

Hur kommer det sig att det finns många anonyma omdömen på eniro.se, jag måste ju vara inloggad för att kunna skriva omdömen?

De omdömen som är äldre än juni 2014 kommer från rejta.se, där användaren inte behövde vara inloggad för att skriva omdömen.

Varför kan jag inte skriva omdömen om alla företag?

Vi har valt att avaktivera omdömesfunktionen för vissa branscher, då det antingen inte tillför något eller riskerar brott mot personuppgiftslagen att lämna omdömen om företag i dessa branscher. Det kan också vara så att företaget valt att avaktivera funktionen själva.

Jag vill ha ett email när någon skriver ett omdöme om mitt företag, hur gör jag?

Kontakta oss via vår kontaktsida så fixar vi det!

Cookies hjälper oss att tillhandahålla våra tjänster. Genom att använda våra tjänster godkänner du att vi använder cookies